Autisme gen fundet

Her finder du forskellig viden og kan stille pørgsmål om /svare på ny og gammel viden og teorier. eller debatere viden mv.
Forumregler
Kun tilmeldte bruger kan skrive / besvar indlæg på Aspie-Forum.dk
læs de Generalle Forum regler her
Besvar
Brugeravatar
Jesper
Grundlægger/Ejer
Grundlægger/Ejer
Jeg er: Aspie
Navn: Jesper
Lokation: Kgs. Lygnby
Arbejde: Rengøring
Udannelse: Fotograf
Interesser: Fotografi og computer
Fri Tekst: Sen diagnosticeret som 47 årig
Kontakt:

Autisme gen fundet

Indlæg af Jesper » tors feb 28, 2019 2:48 pm

Har netop hørt i radioen (P1) at nogle forskere mener at have fundet et bestemt gen der er årsag/medvirkende til autisme.
Et sådan gen vil gøre det lettere at diagnostisere autisme så man hurtigt kan sætte ind med evnt nødcendig hjælp og det er jo en god ting men det kan også skabe grobund for at man scanner og fravælger børn, ligesom med børn med downs syndrom.
på den anden side så kan det være man i fremtiden vil kunne Afhjælpe nogen af syntomerne med genteknologi ?
Spændende er det hvertfald

Jeg har søgt lidt efter kilden til denne radio udsendelse og det eneste jeg har kunnet finde er fra dagensmedicin.dk
hvor man detsvære skal abbonere på siden for at læse den fulde artikkel men jeg har da kunne få fat i følgende fra siden:
En stor undersøgelse af næsten 1.200 familier peger på et specifikt gen, som kan være årsagen til autisme. Opdagelsen giver yderligere støtte til teorien om, at hjernens glutamatsystem er indblandet ved forekomsten af autisme. Undersøgelsen er offentliggjort i tidsskriftet Nature Genetics. I undersøgelsen indgår 1.168 familier, hvor mindst to børn har autisme.
Hvis nogen kender mere til denne undersøgelse høre jeg meget gerne om det.
og gerne om din mening om det
Jesper
Grundlægger af Aspie-Forum.dk

Jeg er selv Aspie og har startet forummet af ren interesse :ugeek:

Besvar

Tilbage til "Viden og Debat"