Autisme / Aspergers Hvad er forskellen ?

Her finder du forskellig viden og kan stille pørgsmål om /svare på ny og gammel viden og teorier. eller debatere viden mv.
Forumregler
Kun tilmeldte bruger kan skrive / besvar indlæg på Aspie-Forum.dk
læs de Generalle Forum regler her
Besvar
Brugeravatar
Jesper
Grundlægger/Ejer
Grundlægger/Ejer
Jeg er: Aspie
Navn: Jesper
Lokation: Kgs. Lygnby
Arbejde: Rengøring
Udannelse: Fotograf
Interesser: Fotografi og computer
Fri Tekst: Sen diagnosticeret som 47 årig
Kontakt:

Indlæg af Jesper » søn feb 10, 2019 1:47 am

Jeg bliver ofte spurgt om dette når jeg fortæller folk at jeg er aspi.
ofte har jeg bare svart kort at aspergers er en "mild" form for autisme, eller at en aspi er en velfungerende autist.

Dette stiller ofte folk rimeligt tilfredse, selv har jeg dog aldrig været helt tilfreds med mit svar så jeg har ledt lidt efter et bedre svar.

Det bedste og korteste svar jeg har kunne finde frem til er at forskellen er "sproget"

www.psykisksaarbar.dk
fandt jeg denne gode beskrivelse af forskellen
Autisme er en medfødt udviklingsforstyrrelse. Mennesker med autisme har svært ved at kommunikere med andre og har problemer med at sætte sig ind i andre menneskers tanker og følelser. Derfor kan de have vanskeligheder i almindelige sociale situationer.

Aspergers syndrom er også en medfødt udvilkingsforstyrrelse, men mennesker med Aspergers syndrom er normaltbegavede, og de har ikke sproglige vanskeligheder, selvom deres sprog kan bære præg af en anderledes måde at tænke på.
jeg syntes det er en kort men god beskrivelse af forskellen især hvis man læser det med sproget som også at dække social forståelse.

jeg syntes at hele siden er god forståelig læsning, som giver en god beskrivelse af hvad autisme er og som udover aspergers også kommer kort ind på de andre typer af autisme. Infantil Autisme, Aspergers, Atypisk Autisme og Gennemgribende udviklingsforstyrrelse
Jesper
Grundlægger af Aspie-Forum.dk

Jeg er selv Aspie og har startet forummet af ren interesse :ugeek:

Besvar

Tilbage til "Viden og Debat"